هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

با محصولات آرایشی و بهداشتی
ارگانیک، طبیعی آرایش کنید

اطلاعات تماس

خیابان ولیعصر، کوچه دوم، پلاک 8

09031464741

a@mail.com

همه چیز درمورد رنگ دانه های پوست

رنگ پوست تحت تأثیر تعدادی رنگدانه از جمله :

  • ملانین،
  • کاروتن و
  • هموگلوبین است.

به یاد بیاورید که ملانین توسط سلول هایی به نام ملانوسیت ها تولید می شود که در سراسر لایه پایه اپیدرم پراکنده هستند. ملانین از طریق یک وزیکول سلولی به نام ملانوزوم به کراتینوسیت ها منتقل می شود.

این شکل از دو نمودار در کنار هم تشکیل شده است. نمودار سمت راست توسعه پوست رنگ روشن را نشان می دهد. سمت چپ رشد پوست تیره رنگ را نشان می دهد. در هر دو، یک ملانوسیت قهوه ای در مرز بین درم و اپیدرم قرار دارد. ملانوسیت دارای یک هسته بزرگ و شش امتداد انگشت مانند است. اینها بین سلولهای لایه بازالیس قرار می گیرند. بخش هایی از اکستنشن ها جدا می شوند و از طریق پوسته ها حرکت می کنند. اینها ملانوزوم هستند. در نمودار سمت چپ، ملانوسیت و ملانوزوم دارای ذرات ملانین هستند که به صورت نقاط تیره نشان داده شده است. ملانوزوم ها به سمت بالا به لایه های خارجی پوست حرکت می کنند و ملانین آزاد می کنند. در نتیجه کراتینوسیت ها در نمودار سمت چپ حاوی چندین ذره ملانین هستند که رنگ پوست را تیره می کنند. در پوست های روشن، ملانوسیت حاوی ملانین نیست. همچنان ملانوزوم ها را در لایه های بالایی پوست آزاد می کند. با این حال، این ملانوزوم ها فاقد ملانین هستند. بنابراین پوست تیره نمی شود و روشن می ماند.

ملانین به دو شکل اولیه وجود دارد. Eumelanin به صورت سیاه و قهوه ای وجود دارد، در حالی که pheomelanin  رنگ قرمز را ایجاد می کند. افراد با پوست تیره نسبت به افرادی که پوست رنگ پریده دارند ملانین بیشتری تولید می کنند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا سالن برنزه کردن باعث می شود ملانین ساخته و در کراتینوسیت ها ساخته شود، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید کراتینوسیت ها را تحریک می کند تا مواد شیمیایی ترشح کنند که ملانوسیت ها را تحریک می کنند. تجمع ملانین در کراتینوسیت ها منجر به تیره شدن پوست یا برنزه شدن پوست می شود. این افزایش تجمع ملانین از DNA سلول های اپیدرم در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و تجزیه اسید فولیک، یک ماده مغذی ضروری برای سلامت و تندرستی محافظت می کند. در مقابل، ملانین بیش از حد می تواند با تولید ویتامین D، یک ماده مغذی مهم که در جذب کلسیم نقش دارد، تداخل ایجاد کند. بین میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش که ملانین فراهم می کند و مقدار ویتامین D تولید شده، یک تعامل پویا وجود دارد. مقدار ملانین تولید شده و در نتیجه محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مستقیماً با میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ارتباط است. هرچه نور خورشید بیشتر باشد، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بیشتر است، اما سازش این است که با افزایش ملانین، ویتامین D  تولید شده کاهش می‌یابد.

حدود 10 روز پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب اولیه لازم است تا سنتز ملانین به اوج خود برسد، به همین دلیل است که افراد پوست رنگ پریده در ابتدا از آفتاب سوختگی اپیدرم رنج می برند. افراد با پوست تیره نیز ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند، اما نسبت به افراد پوست رنگ پریده محافظت بیشتری دارند. ملانوزوم ها ساختارهای موقتی هستند که در نهایت در اثر همجوشی با لیزوزوم ها از بین می روند. این واقعیت، همراه با کراتینوسیت های پر از ملانین در لایه شاخی پوست، برنزه شدن را غیر دائمی می کند.

دیدگاه(01)

  1. admin

    رنگ دانه های پوست خیلی مهم هستند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *